Posłuchaj odcinka

Sprawdź inne platformy

“W 2019 roku WHO wpisało wypalenie zawodowe na listę chorób i problemów zdrowotnych i mimo że świadomość tego problemu wzrasta, dalej nie dajemy odpowiedniej uwagi swojej energii i zmierzamy mniej lub bardziej świadomie w kierunku wypalenia.”

Opis odcinka

Zszokowało nas, gdy przeczytałyśmy, że co 4 pracujący Polak czuje się wypalony zawodowo. Tyle mówi się o wypaleniu, a mimo to nadal tak wiele z nas zdaje się zmierzać w tym kierunku… 

Dlatego w nowym odcinku poruszamy temat zarządzania swoją energią🔋, bo wierzymy, że jest to jeden z najważniejszych aspektów do uwzględnienia, by wypalenie nas nie dotknęło🪫. 

W odcinku mamy dla Ciebie 14 praktycznych wskazówek, jak zadbać o swoją energię zarówno w pracy, jak i poza nią. 

14 pomysłów na zarządzanie swoją energią

W PRACY

  1. ograniczanie multitaskingu
  2. to-do lista „zrzucanie rzeczy z głowy”
  3. pusta kartka do zapisywania rzeczy
  4. kończenie pracy, gdy masz jeszcze energię 
  5. robienie trudnego zadania w pierwszej kolejności lub robienie łatwego na start, na rozruch
  6. praca w blokach, czyli grupowanie podobnych zadań

PO PRACY

  1. zarządzanie energia po pracy, czasami odpuszczenie dodatkowych zadań na jakiś czas może przynieść więcej korzyści

SELFCARE

  1. zmiana nastawienia na trwałość na nastawienie na rozwój
  2. dbanie o regularny urlop albo mikroodpoczynek
  3. praktyki oddechowe np. box breathing, pranajama
  4. tydzień pod lupą – spisz wszystko co robisz i zaznacz, co daje Ci energii, a co Ci ją zabiera + pomyśl, co możesz z tym zrobić, jak więcej fajnego a niej niefajnego
  5. body scan i trening Jacobsona, czyli techniki relaksacyjne
  6. lista przyjemności – zastanów się, co robisz dla przyjemności, dużo osób w ogóle tego nie wie, albo dla zabawy
  7. dziennik energii

Każdy z tych 14 punktów rozwijamy w podcaście i serdecznie zapraszamy do posłuchania odcinka!

Narzędziownik

czyli narzędzia i strony, o których mówiłyśmy w tym odcinku:

  • To już epidemia. Nawet 35 proc. Polaków ma wypalenie zawodowe. Jak je rozpoznać? – artykuł, o którym wspominamy na początku odcinka

  • Taka praca nie ma sensu – tej książce i koncepcji 4 energii poświęciłyśmy odcinek 16 podcastu

  • Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności, David Allen – książka o metodzie GTD (jak w tytule), która pomaga efektywnie zarządzać czasem, wybierać priorytety, delegować zadania, eliminować stres i tworzyć przestrzeń dla relaksu

  • Praca głęboka. Jak odnieść sukces w świecie w którym ciągle coś nas rozprasza, Cal Newport – książka o tym, jak skupić się na głębokim, produktywnym działaniu w świecie pełnym rozproszeń

  • Nowa psychologia sukcesu, Carol Dweck –  książka, która opowiada o dwóch rodzajach nastawienia “na trwałość” i “na rozwój”

Zadanie na koniec odcinka

Wybierz dla siebie jedną z tych wskazówek lub pomyśl o własnym sposobie na to, by lepiej dbać o swoją energię :)